Hoe werkt een zoekmachine?

28-07-2014

Al jarenlang worden zoekmachines veelvuldig gebruikt om informatie op het internet te vinden. Met de ‘kennis’ die ze beschikken over het volledige web, sturen ze ons naar de gewenste pagina’s. Een zoekmachine probeert, net als een telefoonboek, te voorzien in de juiste gegevens. Op het moment dat u een zoekopdracht invoert, wordt deze naast een grote database gelegd. In deze database (index) is het grootste deel van alle bestaande websites opgeslagen. De zoekmachine selecteert de informatie die overeenkomt met uw zoekopdracht en geeft deze weer in het zoekresultaat.

Vroeger was het voor een zoekmachine vrij eenvoudig om te bepalen welke link relevant voor was en welke niet; met behulp van zogenoemde metatags voegden webmasters omschrijvingen en keywords toe aan hun pagina’s. Zoekmachines vergeleken deze metatags met de zoekopdracht.

Dit systeem bleek zeer misbruikgevoelig; doordat men voor de bezoeker onzichtbare informatie kon toevoegen aan de website, kon iedereen een hoop populaire keywords toevoegen die niks met de inhoud van de website te maken hadden. Daarom beoordelen zoekmachines tegenwoordig alleen nog de inhoud die de bezoeker daadwerkelijk te zien krijgt.

Bij het samenstellen van resultaatpagina’s vergelijken zoekmachines de zoekopdracht met de informatie die ze hebben over de miljoenen verschillende websites. Voor het bepalen van de volgorde van de resultaten, wordt in de eerste plaats gekeken naar de inhoud; wanneer wordt vastgesteld dat een bepaalde tekst meer over het gezochte onderwerp gaat, scoort deze hoger. Daarom is het bij het schrijven van teksten belangrijk om na te denken over de termen waarop de website gezocht moet gaan worden.

Er wordt vaak gesproken over het aanmelden bij zoekmachines. Bij de huidige generatie zoekmachines is dit niet meer nodig; voor de notering van een website kijken ze naar zaken als links, waardoor nieuwe websites vanzelf worden opgemerkt op het moment dat een link er naartoe wordt opgemerkt.

De meeste zoekmachines verversen continu de data die zich in de index bevindt. Hiervoor sturen ze Spiders rond over het internet. Zij verzamelen inhoud van websites die ze tegenkomen en slaan de links op. Omdat ze het aantal links naar een bepaalde website bijhouden, zijn deze spiders zijn ook belangrijk bij het bepalen van de pagerank van een website.

Spiders gedragen zich als realistische internetgebruikers, ze volgen hyperlinks en ‘lezen’ pagina’s. Zo brengen ze 24/7 de structuur van het internet in kaart.

Een nummer 1 positie in Google kan een merk maken of breken. Zoekmachines proberen zoveel mogelijk de waarde van een website in te schatten, maar webmasters zoeken vaak de grenzen op om zo te proberen hun positie in Google te verbeteren. Ze maken misbruik van de algoritmes van de spiders, bijvoorbeeld door de zoekmachine een andere pagina te tonen dan echte bezoekers. Daarom wordt de technologie achter zoekmachines continu verbeterd, om zo de zoekresultaten zo zuiver mogelijk te houden. 

 
Profiteer van tips, tricks
& online marketing nieuws: 

 
Facebook-icon-Silver Arrows MultiMedia
 Linkedin icon Silver Arrows MultiMedia aanmeld icon Silver Arrows MultiMedia 

 
Neem contact op via 06 14906645 of 
info@silverarrows.nl voor informatie of een afspraak.