Het schrijven van teksten voor het web verschilt op verschillende punten van het schrijven voor traditionele uitingen zoals flyers en brochures. Zo worden teksten in online uitingen meer gescand dan gelezen en zijn bezoekers voornamelijk op zoek naar het zo snel mogelijk verkrijgen van de juiste informatie.
Hieronder vindt u een aantal richtlijnen die u helpen om succesvolle én gebruiksvriendelijke webteksten te schrijven:
- Gebruik niet te veel tekst, niemand leest graag grote hoeveelheden tekst vanaf een beeldscherm
- Val met de deur in huis; zet de belangrijkste informatie bovenaan de pagina en geef direct aan waar de pagina over gaat.
- Een online bezoeker scant teksten, lezen doet hij niet snel. Maak om deze reden gebruik van relevante tussenkopjes zodat de tekst goed scanbaar is.
- Wanneer u toch gebruik maakt van lange stukken tekst (bijvoorbeeld in de vorm van een productbrochure of disclaimer) zorg er dan voor dat deze teksten te downloaden zijn zodat de bezoeker deze eventueel uit kan printen of op kan slaan om op een later tijdstip na te lezen.
- ‘Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden’.
- Tekstlinks naar andere pagina’s binnen de website werken beter dan afbeeldingen of buttons. Zorg ervoor dat deze links beschrijvend en activerend zijn; gebruik bijvoorbeeld: 'lees meer over uw eigen webshop starten' in plaats van 'Klik hier voor meer informatie over het starten van een webshop'.
- Zorg ervoor dat een alinea niet meer dan twee tot drie regels bevat.