Ze worden de laatste tijd steeds actiever: spambots die de statistieken van websites vervuilen.
Wat zijn het, wat doen ze en wat kunt u er tegen doen?
In de Google Analytics statistieken zijn steeds vaker vreemde verwijzingen zichtbaar. In de lijst met verwijzingen naar uw site, staan dan sites als semalt.com en buttons-for-website.com. Dit is zogeheten referrer spam. Sinds december 2014 is er een nieuwe grote spammer actief, Darodar genaamd.
Wanneer dubieuze bedrijven een bepaalde link willen promoten, is een van de manieren waarop ze dit doen het gebruiken van een programma (een bot) dat veel websites bezoekt. Aan deze bot wordt een specifieke link meegegeven, welke in de statistieken van de bezochte site als verwijzende site getoond wordt. De bedoeling daarvan is webmasters zo nieuwsgierig te maken dat ze op basis van deze informatie de site gaan bezoeken. Dit betekent extra verkeer voor het dubieuze bedrijf! Verschillende sites publiceren hun statistieken, inclusief de verwijzende sites. Spammers hopen dat Google hun link hierdoor meer waarde toekent.
De bots vervuilen de statistieken van uw site. Wanneer u bijvoorbeeld wilt weten hoeveel bezoekers uw website heeft, via welke kanalen de meeste bezoekers binnen komen, wat het bouncepercentage (percentage bezoekers dat niet verder kijkt dan de eerste pagina en de site dan weer verlaat) is of het gedrag van uw bezoekers wilt bekijken, is de data die we uit Google Analytics kunnen halen niet betrouwbaar vanwege de spambots. Het aantal bezoekers bijvoorbeeld ligt in de realiteit lager dan weergegeven, omdat de spambots ook als bezoekers worden geteld. Ook zal het geregistreerde bouncepercentage van de website, bij veel spam, stukken hoger liggen, dan in werkelijkheid het geval is. Met een gebrek aan betrouwbare statistieken worden goede analyse en optimalisatie onmogelijk. Ook wanneer u op dit moment niet bezig bent met de statistieken is het belangrijk spam uit uw statistieke te weren, want wat als u deze informatie over uw website straks toch eens nodig hebt?
Spam uitsluiten in uw statistieken
Google Analytics biedt zelf al een mogelijkheid om de meest bekende bots uit te sluiten, waarmee een deel van de spam vermeden wordt. Dit doet u als volgt:
- Ga naar Beheerder
- Klik op Instellingen weergeven
- Vink Alle treffers van bekende bots en spiders uitsluiten aan
Hiermee is het probleem echter nog niet volledig opgelost. Een optie om zelf de spam uit uw statistieken te filteren, is het instellen van een filter waarmee de verwijzende url's worden uitgesloten.
- Ga naar Beheerder en klik op Filters
- Kies voor Nieuw filter
- Geef een duidelijke naam aan de filter, bijvoorbeeld Semalt uitsluiten
- Selecteer bij Filtertype 'Aangepast'
- Kies bij Filterveld voor 'Verwijzende url'
- Vul bij Filterpatroon de uit te sluiten domeinnaam in, bijvoorbeeld semalt\.com
- Sla de filter op en controleer na een paar dagen of de filter correct werkt.
Let op: filters werken niet met terugwerkende kracht. Het is ook niet mogelijk om de uitgesloten data terug te halen. Het is daarom aan te raden om een extra weergave aan te maken zonder filters, zodat de originele data altijd beschikbaar blijft.
Spambots weren van uw website
Met bovenstaande opties houdt u de spam uit uw statistieken. Echter kunnen de spambots nog steeds uw website bereiken, verbruiken ze bandbreedte en kunnen ze de laadtijd van de website verlagen. Sommigen injecteren zelfs malware. Om dat te voorkomen kunt u de spambots blokkeren op de website. Dit doet u via de .htacces file, door het toevoegen van de volgende code:
#Block SPAM Referrers
SetEnvIfNoCase Referer semalt.com spambot=yes
Order allow,deny
Allow from all
Deny from env=spambot
De server herkent deze code en blokkeert vervolgens de url.
Ghost referrals
Sommige referrals, waaronder Darodar, bezoeken niet echt uw website, maar maken gebruik van nep pageviews. Doordat ze uw website niet echt bezoeken zijn ze niet via .htacces te blokkeren. Deze moeten via Google Analytics gefilterd worden, zoals hierboven uitgelegd.