Een goed doordachte tone-of-voice, een manier van schrijven en aanspreken van een lezer, is online net zo belangrijk als in offline-uitingen zoals brochures en flyers.
Hieronder vindt u een aantal tips voor het succesvol doorvoeren van de door u gekozen tone-of-voice binnen uw website:
- Wees consistent met het gebruik van ‘je’ en ‘u’ binnen uw teksten. Welke vorm u gebruikt is onder andere afhankelijk van de door u beoogde doelgroep.
- Creëer een eigen schrijfstijl en vergelijk deze met die van uw concurrenten; gebruiken zij ‘u’ probeer dan eens gebruik te maken van ‘je’ (natuurlijk mits uw keuze in doelgroep dit toelaat).
- Schrijf vlot, vernieuwend en beeldend; het toevoegen van afbeeldingen of video’s kan uw teksten ten goede komen.
- Zorg dat de tekst de overige uitingen op uw website onderstreept en versterkt; zorg ervoor dat de tekst in context staat met overige gebruikte uitingen.
- Gebruik zo min mogelijk jargon zodat de tekst benaderbaar blijft; gebruik alleen branche gebonden termen wanneer u er zeker van bent dat uw doelgroep zich ook binnen deze branche bevindt.
- Spreek de lezer zo persoonlijk mogelijk aan; verklein de afstand tot de lezer.
- Humor komt op schermen en in teksten vaak niet goed naar voren.
- Schrijf kort en bondig en schrijf positief (wij zijn goed in…, bij ons ontvangt u de beste service, etc.).
- Wanneer u ‘vernieuwend’ en ‘anders’ bent, klink dan ook vernieuwend en anders, draag dit uit in uw tone-of-voice.